przejdź do menu przejdź do treści przejdź do kontaktu
Kreatywna Europa i rozwój sektora audiowizualnego – raport z ewaluacji

Kreatywna Europa i rozwój sektora audiowizualnego – raport z ewaluacji

Czerwiec kończymy ważną informacją dla wszystkich, którzy myślą o wzięciu udziału w inicjatywach szkoleniowych i związanych z dostępem do rynków lub są organizatorami tego typu wydarzeń.  W związku z półmetkiem realizacji programu Kreatywna Europa oraz przygotowaniami do jego kolejnej edycji po 2020 roku, Komisja Europejska intensywnie przygląda się wynikom realizowanych projektów, a także zbiera rekomendacje na przyszłość. W opublikowanym na stronach Komisji raporcie z ewaluacji działań związanych z rozwojem kreatywności, umiejętności i kompetencji sektora audiowizualnego, znaleźć można istotne informacje potwierdzające znaczenie komponentu MEDIA dla budowania potencjału i konkurencyjności europejskich profesjonalistów.

Ewaluacja, którą przeprowadziły The Centre for Strategy & Evaluation Services LLP i IDEA Consult, została silnie osadzona w kontekście współczesnych wyzwań zmieniającego się rynku pracy, cyfryzacji, a także wyzwań gospodarczych. Rekomendacje kończące raport odnoszą się zarówno do merytorycznych aspektów realizacji działań obecnie objętych komponentem MEDIA, jak i ich wymiaru technicznego.

W ramach badania, ocenie poddano projekty realizowane od 2014 r. w ramach schematów Warsztaty dla profesjonalistów i Dostęp do rynków. Celem było:

  • zidentyfikowanie umiejętności najbardziej potrzebnych na rynku audiowizualnym
  • ocena efektywności realizowanych przy wsparciu MEDIA warsztatów dla profesjonalistów pod względem wypełniania luk w kompetencjach i umiejętnościach profesjonalistów
  • sformułowanie rekomendacji dla przyszłego programu

Autorzy raportu zwracają uwagę na szybki rozwój technologiczny i rosnącą potrzebę rozwoju nowych umiejętności technicznych. Inne niezbędne w zmieniającej się rzeczywistości umiejętności to te związane z przedsiębiorczością i biznesem, a także łączeniem różnych zobowiązań i projektów (uwzględniające specyfikę pracy w sektorze audiowizualnym), mające na celu utrzymanie zatrudnialności. Istotne będzie również zwiększenie świadomości znaczenia szkoleń dla rozwoju profesjonalnego.

Ponieważ zmiany, o których mowa, mają charakter globalny, konieczne jest – na poziomie międzynarodowym – priorytetowo należy potraktować:

  • specyficzne umiejętności techniczne
  • umiejętności cyfrowe / IT
  • umiejętności zarządzania w biznesie
  • umiejętności przywódcze, związane z innowacjami i przedsiębiorczości
  • umiejętności interpersonalne, społeczne i międzkulturowe

W dalszej części raportu autorzy zwracają uwagę na wysoką jakość i efektywność szkoleń, a także ich zawartość i format odpowiadający potrzebom uczestników. Realizowane działania bazują na najaktualniejszej wiedzy, są międzynarodowe, multidyscyplinarne lub multisektorowe, oparte na relacjach i zindywidualizowanym podejściu, pracy projektowej, są także ukierunkowane na stworzenie namacalnych produktów końcowych i konkretnych rezultatów oraz wspieranie tworzenia sieci kontaktów zawodowych. Projekty realizowane podczas warsztatów rozwijane są we współpracy z innymi uczestnikami i tutorami, a ich rozwój jest monitorowany także po zakończeniu szkoleń, co pozwala nie tylko na zwiększenie wpływu podejmowanych działań, ale także identyfikację najlepszych projektów i ewentualną modyfikację prowadzonych działań w oparciu o zdobyte doświadczenia. Upowszechnianie rezultatów jest zresztą kluczowym działaniem beneficjentów i odbywa się za pośrednictwem materiałów drukowanych, internetu, mediów tradycyjnych i społecznościowych. O popularności szkoleń najczęściej decydują pozytywne opinie byłych uczestników przekazywane z ust do ust, a także widoczne sukcesy zrealizowanych projektów.

Problemem jest natomiast trwałość projektów szkoleniowych po ustaniu dofinansowania z komponentu MEDIA. Niewiele z nich jest kontynuowanych, jeśli nie udaje im się ponownie uzyskać grantu, stąd konieczność rozwiązań systemowych. Proponowanym przez autorów raportu rozwiązaniem mogłoby wykorzystanie ponad trzydziestoletnich doświadczeń programu Erasmus, który przyczynił się  w tym czasie do znacznej internacjonalizacji procesu kształcenia.

Uczestnicy warsztatów i szkoleń realizowanych dzięki dofinansowaniu z komponentu MEDIA są dobierani prawidłowo, zapewniony jest także udział profesjonalistów z krajów o niskiej zdolności produkcyjnej oraz tych niebędących członkami UE. Można zidentyfikować liczne synergie łączące działania objęte schematami Warsztaty dla profesjonalistów i Dostęp do rynków, co zwiększa europejski wymiar programu. Jednocześnie, istnieje pewne ryzyko nachodzenia na siebie realizowanych działań czy też trudności ze zidentyfikowaniem przez wnioskodawcę, który schemat jest bardziej odpowiedni dla proponowanych przez jego organizację działań.

Wśród rekomendacji znalazły się rozwiązania stosowane w programie Erasmus, a więc stypendia i i akredytacje lub znaki jakości, które z kolei wiązałyby się z możliwością otrzymania stypendiów przez część uczestników.

Jak dowiodły dotychczasowe doświadczenia MEDIA, warsztaty dla profesjonalistów mogą być integralną częścią procesu tworzenia, produkcji i dystrybucji utworów audiowizualnych. Być może – jak podsumowują autorzy raportu – warto przemyśleć włączenie różnych form szkoleń do innych schematów finansowania dostępnych w ramach programu. Z całą pewnością szkolenia i warsztaty powinny być jednak kontynuowane.

Zwracając się do Komisji Europejskiej, w swoich rekomendacjach autorzy podkreślają, że należy promować komercyjne rozwiązania umożliwiające kontynuowanie szkoleń po wygaśnięciu grantu, a także umożliwić większy udział nowych lub początkujących profesjonalistów, którzy jak dotąd w bardzo niewielkim stopniu mogli korzystać z dostępnych w ramach MEDIA możliwości. Ciekawym, pilotażowym rozwiązaniem mogłoby być połączenie schematów Warsztatów dla profesjonalistów i Dostępu do rynków, co pozwoliłoby wypracować nowy model działań w obszarze rozwoju kompetencji przedstawicieli sektora audiowizualnego w nowej odsłonie programu po 2020 r.

Zarówno skrócona, jak i pełna wersja raportu są dostępne tutaj.

Przeczytaj również:

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com

Ta strona korzysta z ciasteczek (cookies) więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close