przejdź do menu przejdź do treści przejdź do kontaktu
Znakomity rok dla europejskich kin

Znakomity rok dla europejskich kin

Z badań przedstawionych przez Europejskie Obserwatorium Audiowizualne wynika, że w 2015 roku osiągnięto drugi najwyższy wynik ostatniej dekady pod względem frekwencji widzów w europejskich kinach. Całkowita liczba sprzedanych biletów wzrosła o 7,6% w porównaniu z wynikami za 2014 rok – oznacza to o 69 milionów wejść do kina więcej. W perspektywie ostatnich 10 lat jedynie w 2009 r. osiągnięto wyższe wyniki, co było spowodowane sukcesem „Avatara” i cieszącymi się wówczas dużym powodzeniem produkcjami 3D.

Zazwyczaj wzrost na jednym rynku wiąże się ze spadkiem na innym, ale nie tym razem! Co znamienne w 2015 roku odnotowano tendencję wzrostową w 25 z 26 badanych krajach Unii Europejskiej. Wyniki te stanowią o jednorodnej tendencji wzrostowej we wszystkich uwzględnionych obszarach w ostatniej dekadzie. Jedynie we Francji odnotowano spadek liczby sprzedanych biletów w porównaniu z niezwykle wysokimi notowaniami w roku poprzedzającym. Wzrost frekwencji publiczności można było zaobserwować z roku na rok, zwłaszcza w Niemczech (+14,4%), Wielkiej Brytanii (+9,2%), Hiszpanii (+8,2%) i Polsce (+10,5%). Ponadto w Polsce zarejestrowano najlepsze wyniki od 25 lat.

Poza Europą największym rynkiem pod względem oglądalności europejskich produkcji jest Rosja – 175,5 milionów sprzedanych biletów w 2015 roku. Na szóstej pozycji utrzymuje się Turcja, choć w ostatnich latach zaobserwowano jej słabnąca pozycję.

Liczba sprzedanych biletów (w milionach) do europejskich kin w latach 2006-2015:

wykres

Mimo, że jest jeszcze za wcześnie na przedstawienie liczby sprzedanych biletów na filmy wg krajów ich produkcji, to wydaje się, że wzrost frekwencji widzów w europejskich kinach był głównie napędzany przez dystrybucję amerykańskich tytułów – w 2015 roku na ekrany weszły m.in. „Gwiezdne Wojny: Przebudzenie Mocy”, „Minionki”, „Jurassic World”, „Pięćdziesiąt twarzy Greya” oraz „Szybcy i wściekli 7”. Mimo to, europejskie produkcje także przyciągnęły szeroką publiczność. Filmy powstałe przy wkładzie brytyjskich producentów osiągnęły aż 44,5% udziału, stając się tym samym państwem o największym udziale na rynku krajowym w 2015 r. Z kolei niezależne brytyjskie produkcje osiągnęły 10,6%, co jest trzecim najlepszym wynikiem od 15 lat. Udział francuskich produkcji na rynku krajowym spadł do 32,5% w porównaniu do wielkiego sukcesu w 2014 roku (44,5%). Wysokie notowania zauważono także w Danii (29,7%), Finlandii (29%) i Niemczech (27,5%). Natomiast udział rodzimych produkcji na polskim rynku wyniósł 18,7%. Odnotowano więc spadek o 8,8% w porównaniu notowaniami za 2014 roku.

Zestawienie uzupełniające.

Źródło informacji: Europejskie Obserwatorium Audiowizualne

 

Przeczytaj również:

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com

Ta strona korzysta z ciasteczek (cookies) więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close