Nagrody Doc Lab Poland 2019

Nagrody Doc Lab Poland 2019

W sobotę zakończyła się druga sesja 5. edycji DOC LAB POLAND. Podczas uroczystej gali zamknięcia 59. Krakowskiego Festiwalu Filmowego uczestniczące w tym programie dla profesjonalnych dokumentalistów projekty filmowe otrzymały nagrody i wyróżnienia.

Nagrody DOC LAB POLAND 2019

DOCS TO START

  • Wyróżnienie Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego – zaproszenie i pokrycie kosztów udziału w sekcji  branżowej festiwalu IDFA:

MISS POLONII / MISS OF POLAND

reżyseria: Jana Shostak, Jakub Jasiukiewicz, produkcja: Katarzyna Drapała – Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych

Jana (26), ambitna artystka z Białorusi, ku ogólnemu zaskoczeniu postanawia zostać Miss Polski. Ten rok to jej ostatnia szansa na wygraną.

  • Wyróżnienie Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego – zaproszenie i pokrycie kosztów udziału w sekcji  branżowej  Sheffield Doc Fest:

MOJA WIELKA BIBA / MY BIG BIBA

reżyseria: Judyta Fibiger, produkcja: Robert Rhodin

Film dokumentalny portretujący sylwetkę Barbary Hulanicki, założycielki legendarnej Biby. Fascynująca biografia jednej z najważniejszych postaci świata mody.

  • Wyróżnienie Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego – zaproszenie i pokrycie kosztów udziału w sekcji  branżowej DOK Leipzig:

BRACTWO / BROTHERHOOD

reżyseria: Hanna Maciąg, produkcja: Maria Wachowiak, Anna Waligórska – No prob production house

Młody tradycjonalista próbuje żyć w zgodzie z wyznawanymi ideami. Życie konfrontuje jego poglądy.

  • Wyróżnienie DOK Leipzig – zaproszenie na Co-pro Meetings w Lipsku i pokrycie kosztów udziału:

BLISCY /TOGETHER

reżyseria: Marek Kozakiewicz, produkcja: Agnieszka Skalska, Koi Studio

Po śmierci matki, 14-letnim Miłoszem opiekuje się jego starsza siostra Agnieszka. Buduje się nowy układ rodzinny oparty na niekonwencjonalnych zasadach.

  • Nagroda Uchostudio – bon na postprodukcję dźwięku o wartości 20 tys zł:

KIEDY UMILKNIE WIATR / WHEN THE WIND BECOMES SILENT

 reżyseria: Mateusz Gołębiewski, produkcja: Małgorzata Domin, Dominika Mandla, Kinga Mielnik – Domino Film

IO Melbourne 1956 – Janusz Sidło jest faworytem do wygrania konkursu rzutu oszczepem. W decydującym momencie postanawia pożyczyć oszczep swojemu najgroźniejszemu rywalowi.

  • Nagroda ColorOffOn – bon na postprodukcję obrazu o wartości 25 tys zł:

I WANT IT ALL

reżyseria: Katarzyna Wiśniowska, Tomasz Morawski – HAKA Films

Yara jest dziesięciolatką, która ma już na koncie bokserski tytuł mistrzowski oraz koronę małej miss Belgii. Nie ma w zwyczaju przegrywać. Porażka jest jednak częścią gorzkiego wchodzenia w dorosłość.

  • Nagroda HBO Award – 10 tys. zł:

LILI

reżyseria: Sylwia Rosak, produkcja: Tomasz Morawski – HAKA Films

Odkąd Lili dzieli swoje życie na tydzień z tatą i tydzień z mamą, chciałaby wiedzieć jak najwięcej o świecie dorosłych. Jakie będzie jej życzenie przed wielką podróżą z okazji jej ósmych urodzin?

 

DOCS TO GO

  • Wyróżnienie Institute of Documentary Film w Pradze – zaproszenie na East Doc Platform:

LOMBARD / THE PAWNSHOP

reżyseria: Łukasz Kowalski, produkcja: Łukasz Kowalski, Anna Mazerant – 4:30 Picture

Para ekscentrycznych biznesmenów prowadzi największy na Śląsku lombard. Kiedy sytuacja finansowa staje się dramatyczna, a ich miłość zaczyna umierać, stoczą najtrudniejszą walkę w swoim życiu.

  • Nagroda ColorOffOn – bon na postprodukcję obrazu o wartości 25 tys zł:

ANTYBOHATER / NO HERO AT ALL

reżyseria: Michał Kawecki, produkcja: Maria Siniarska – Unlimited Film Operations

Niestroniąca od czarnego humoru dokumentalna opowieść o nietypowym sportowcu, dla którego toksyczne relacje z rodziną są większą przeszkodą w zdobyciu olimpijskiego złota niż brak rąk i nóg.

 

Wszystkim nagrodzonym gratulujemy!

W tym roku założony przez Adama i Katarzynę Ślesickich DOC LAB POLAND obchodzi swoje pięciolecie. W ciągu czterech dotychczasowych edycji przez program przeszło ponad 90 projektów – blisko 40 z nich już zostało ukończonych, wiele zdobywa nagrody na całym świecie – włącznie z najważniejszymi nagrodami na Krakowskim Festiwalu Filmowym, które zostały wręczone również w tym roku. Na galach otwarcia Festiwalu już dwa razy prezentowane były filmy z DOC LAB POLAND.

W 5. edycji warsztatów DOC LAB POLAND uczestniczyło 21 polskich projektów, kolejnych 37 producentów z Polski i zagranicy wzięło udział w międzynarodowym markecie koprodukcyjnym. W ramach DOC LAB POLAND odbyło się ok. 700 indywidualnych spotkań z producentami, agentami sprzedaży, selekcjonerami festiwali, przedstawicielami telewizji, funduszy itd.: 220 w części START, 180 w GO i 300 w czasie Doc Lab Poland Co-Production Market. Na tegorocznym festiwalu pokazanych zostało 8 filmów rozwijanych w poprzednich latach w DOC LAB POLAND – 4 w konkursach i 4 w sekcjach pozakonkursowych. W Konkursie Polskim  Nagrodę im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne, ufundowaną przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji otrzymali Diana Kadłubowska i Krzysztof Kadłubowski za film „Dziś, jutro … wczoraj”. Koordynatorką programu jest Monika Zarzycka.

DOC LAB POLAND współpracuje z Krakowskim Festiwalem Filmowym od samego początku. Rozwijany w DOC LAB POLAND „Wiatr. Thriller dokumentalny” w reżyserii Michała Bielawskiego był w tym roku filmem otwarcia, rok temu festiwal otworzył dokument Tomasza Drozdowicza „Maksymiuk. Koncert na dwoje”. W Krakowie w 2018 roku „Miłość bezwarunkowa” Rafała Łysaka otrzymała Złotego Lajkonika, a „Najbrzydszy samochód świata” Grzegorza Szczepaniaka tę samą nagrodę zdobył rok wcześniej – te trzy filmy także uczestniczyły w DOC LAB POLAND.

Tutorami przygotowującymi uczestników DOC LAB POLAND do publicznych prezentacji i udzielających cennych rad dotyczących rozwijanych projektów są uznani eksperci. W tym roku warsztaty poprowadzili: Leena Pasanen, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych i Animowanych w Lipsku (DOK Leipzig), Rada Šešić, krytyk filmowy, reżyser, wykładowca i selekcjonerka festiwalowa, związana z festiwalami: IDFA, IFFR, Sarajevo Film Festival i Kerala Film Festival oraz z Holenderskim Instytutem Edukacji Filmowej NIF, Debra Zimmerman, dyrektor Women Make Movies (filmy WMM są zdobywcami Oscarów lub były wielokrotnie do tej nagrody nominowane), Paul Pauwels, dyrektor belgijskiej firmy produkcyjnej Congoo bvba, który przez 6 lat był szefem European Documentary Network oraz Daniel Saltzwedel, doradca finansowy funduszu Medienboard Berlin-Brandenburg.

Ważnym wydarzeniem organizowanym w trakcie KFF jest również DOC LAB POLAND CO-PRODUCTION MARKET, jedyne w Polsce spotkania koprodukcyjne dla producentów filmów dokumentalnych, poszukujących partnerów polskich i zagranicznych. W tym roku do udziału w DOC LAB POLAND Co-Production Market zakwalifikowało się 28 projektów: 19 międzynarodowych i 9 z Polski. Wzięli w nim udział wyjątkowi goście, m.in. Jonathan Taylor (Netflix Original Documentaries), Mehdi Bekkar (Al Jazeera Documentary Channel, Katar), Lisa Kleiner Chanoff (Catapult Fund, USA) a także nagradzani producenci dokumentalni: Peter Kerekes, Alex Tondowski, czy Jesper Jack z House of Real. Po raz kolejny w markecie uczestniczyła Hanka Kastelicova z HBO Europe oraz Debra Zimmerman, szefowa Women Make Movies (USA).

Więcej o tegorocznej edycji DOC LAB POLAND można znaleźć tutaj.

na zdjęciu: DOC LAB Poland 2019, fot. Maciek Sawicki KFF

Przeczytaj również:

Ta strona korzysta z ciasteczek (cookies) więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close