przejdź do menu przejdź do treści przejdź do kontaktu
FORMER WEST, Culminating Phase: Edits, Annotations, Proposals

FORMER WEST, Culminating Phase: Edits, Annotations, Proposals

Lider projektu BAK, basis voor actuele kunst (NL) Partnerzy projektu GOLDSMITHS' COLLEGE (UK)
TRANZIT.CZ (CZ)
TRANZIT HUNGARY KÖZHASZNÚ EGYESÜLET (HU)
MUZEUM SZTUKI NOWOCZESNEJ W WARSZAWIE (PL)
Kwota dofinansowania 200 000,00 EUR Rok dofinansowania 2014 Schemat dofinansowania PROJEKTY WSPÓŁPRACY EUROPEJSKIEJ (kategoria I – granty na mniejszą skalę) Czas realizacji 01.09.2014 – 31.12.2016

„Sztuka i praca po końcu zatrudnienia” to wspólny projekt realizowany przez BAK, basis voor actuele kunst w Utrechcie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz Wolny Uniwersytet Warszawy (WUW). Celem projektu była wielowarstwowa refleksja nad relacjami między kreatywnością, sztuką, pracą i kapitalizmem.

Punktem wyjścia do rozmowy był raport z badań przeprowadzonych przez Wolny Uniwersytet Warszawy dotyczących warunków i podziału pracy w polu sztuki pt. „Fabryka sztuki” (Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2014).

„Sztuka i praca po końcu zatrudnienia” stawiała powyższe zagadnienia w szerszej perspektywie ekonomii politycznej współczesnego kapitalizmu oraz teorii dotyczących sztuki i zatrudnienia. Warunki pracy w polu sztuki i poza nim analizowane były jako problem polityczny, podejmowany przez zrzeszenia aktywistów czy ruchy społeczne dążące do poprawy sytuacji bytowej różnych grup prekarnych pracowników poprzez tworzenie struktur wzajemnego wsparcia, organizację związków zawodowych, ujawnianie przypadków niesprawiedliwości, konstytuowanie i podtrzymywanie dóbr wspólnych.

Podczas warsztatów, wykładów oraz dyskusji panelowych poddano także krytycznej wiwisekcji koncepcję „końca pracy”, czyli gospodarki, w której zamiast stałego zatrudnienia czy pracy na etat, dominują elastyczne i tymczasowe formy zatrudnienia, charakterystyczne dla sektora usług oraz przemysłów kreatywnych. W międzynarodowym gronie artystów, aktywistów i intelektualistów partnerzy projektu chcieli sprawdzić, na ile wspomniane procesy określają kontury ekonomii politycznej „byłego Zachodu”, i czy faktycznie przyczyniają się do osłabienia jego dominacji. Powyższe kwestie stawiane były w formacie tzw. Otwartych Spotkań Redakcyjnych (Public Editorial Meetings) będących kulminacją wieloletniego projektu FORMER WEST.

Koncepcja Otwartych Spotkań Redakcyjnych w Warszawie powstała dzięki współpracy redaktorów FORMER WEST: Borisa Budena, Marii Hlavajovej oraz Simona Sheikha, badaczki i kierowniczki projektu Wietske Maas, Kuby Szredera, Joanny Figiel i Michała Kozłowskiego z Wolnego Uniwersytetu Warszawy oraz Marty Dziewańskiej i Sebastiana Cichockiego z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Ta strona korzysta z ciasteczek (cookies) więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close