Warsztaty: Nie „DLA”, a „Z”. Co to znaczy „rozwój publiczności”?

Zachęcamy do udziału w warsztatach rozwoju publiczności, odbywających się w ramach Akademii Doskonałego Projektu 2018*!

  1. 19 czerwca w Elblągu,
  2. 21 czerwca w Białymstoku.

Formularz zapisów oraz harmonogram warsztatów dostępne są na naszej stronie.

Poniżej kilka słów na ich temat od Bartka Lisa**, który poprowadzi zajęcia.

 

Rozwój publiczności to proces angażujący całą organizację, umieszczający publiczność w sercu jej działań. To stałe myślenie, jak zbudować trwałą, wielowarstwową relację z widownią.

To ciągle poznawanie publiczności, włączanie do działania, angażowanie w realizowane projekty. Trochę po to, by w naszych instytucjach „był ruch” i frekwencja wyglądała przyzwoicie, ale jeszcze bardziej po to by się stale „bodźcować” – n i e   n u d z i ć! Pozyskiwanie nowych odwiedzających i współdziałających z nami odbiorców to zadanie, które wymaga od nas zarówno umiejętności badacza (czytaj: zwykłej, ludzkiej ciekawości drugiego człowieka), kreatywności (czyli ponownie: uciekania od rutyny) oraz konsekwentnego/systemowego działania (z tym bywa najtrudniej – ale i to jest do zrobienia, jeśli tylko posłuchać i warsztatowo popracować z osobami, które mają na ten temat wiedzę i nie boją się jej wykorzystać z myślą o Was i dobrostanie waszych instytucji/przedsięwzięć).

 

POZNANIE – PROJEKTOWANIE – KOMUNIKOWANIE

 

Przygodę z audience development warto jednak rozpocząć od krótkiej opowieści o filozofii rozwoju publiczności. W ramach krótkiego warsztatu może nie rozwiążemy wszystkich problemów waszych organizacji, ale uda nam się nieco bardziej refleksyjnie przyjrzeć się temu kim tak naprawdę jest dla nas publiczność. Po co jest ona nam potrzebna i czy oferta naszej instytucji jest bardziej odpowiedzią na nasze potrzeby (tzw “widzimisię”) czy też faktycznie jest w dialogu z otoczeniem?

Moja osobista przygoda z audience development rozpoczęła się od zaangażowania Muzeum Współczesnego Wrocław (w latach 2012-2017 pracowałem tam jako kurator projektów społecznych) w szkoleniowo-praktyczny cykl spotkań, skierowany do lokalnych instytucji kultury. Agata Etmanowicz, wspólnie ze swoimi brytyjskimi przyjaciółmi (doskonałymi ekspertami), przekonała nas, jak ważna jest praca i budowa relacji z otoczeniem. Zdobyta wiedza pozwalała stopniowo wprowadzać w życie różne audience’owe założenia. Nasze spotkanie zaowocowało nie tylko zainicjowaniem audience’owego podejścia w praktyce Muzeum Współczesnego, ale również moją dalszą współpracą z Fundacją IMPACT – tym razem w charakterze eksperta i praktyka kultury.

Perspektywa badawcza, społeczna, socjologiczna, bardzo pomaga w tworzeniu programu, który nie jest “zgadywaniem” lecz wynika z rozmowy, słuchania się nawzajem oraz jest dowodem wzajemnego uczenia się. Bo kto powiedział, że w muzeum nie może się odbyć LARP, a na jego dachu romskie dzieci nie mogą puszczać latawców (po raz pierwszy w życiu)? Socjologia: to oczywiście brzmi dumnie, ale istnieją przecież różne animacyjne, bardziej “chałupnicze” metody, które pozwalają rozmawiać z publicznością. Z pewnością znajdziemy chwilę, by i o tym porozmawiać.

Warto spróbować przyjrzeć się bliżej swojej publiczności (tej, która do nas przychodzi, ale i tej której… u nas JESZCZE nie ma). Sprawdźcie, czy uprawnione jest “wrzucanie” naszych odbiorców do jednego dużego pudełka. Czy są tacy sami, czy też różnią się od siebie? A jeśli się różnią, to w jaki sposób? Co o nich wiemy? Czego nie wiemy? Jakie mają potrzeby? Jak spędzają wolny czas? Skąd czerpią informacje? Czym się kierują dokonując wyborów? Co lubią, a czego nie?

Zapraszam Was do wzięcia udziału w kilkugodzinnym intensywnym warsztacie, podczas którego dowiecie się, jak programować działania z myślą o odbiorcach i ich potrzebach. Przestać zgadywać i strzelać na ślepo, a bardziej naszą niewiedzę uzupełniać…rozmawiając z ludźmi. Nauczymy się zadawania pytań, szukania odpowiedzi, a następnie wykorzystywania zgromadzonej wiedzy do dalszej pracy. Przekonacie się sami, iż segmentacja, profil, persona to nie tylko magiczne zaklęcia którymi posługują się czarnoksiężnicy (i czarnoksiężniczki) ze szkoły audience development: to także bardzo konkretne i pomocne narzędzia do pracy z publicznością.

 

Cele warsztatów:

  • Zapoznanie uczestników ze sposobem pracy instytucji/organizacji, zgodnym z koncepcją budowania publiczności;
  • Poszerzenie umiejętności i wiedzy uczestników szkolenia w zakresie wykorzystania narzędzi socjologicznych do rozwoju publiczności własnych instytucji/organizacji;
  • Skłonienie uczestników do krytycznego spojrzenia na dotychczasową pracę swojej organizacji w kontekście pracy z publicznością;
  • Zmotywowanie do strategicznego budowania relacji z publicznością (zarówno stałą, jak i potencjalną).

 

Kompetencje i wiedza, które zdobędzie uczestnik w wyniku warsztatów:

  • Wiedza nt. pojęcia „audience development”, poszerzenie rozumienia miejsca i roli publiczności w działaniach własnych;
  • umiejętność dokonania analizy potencjału własnej instytucji pod kątem kompetencji niezbędnych do rozwoju publiczności;
  • umiejętność przeprowadzenia analizy posiadanej i potencjalnej publiczności (podstawy);
  • wiedza na temat interpretacji wyników analizy oraz wykorzystania ich do tworzenia własnej oferty tak, aby odpowiadała na potrzeby i wspierała rozwój publiczności;
  • wiedza na temat narzędzi animacyjnych do wspierania rozwoju publiczności;
  • umiejętność tworzenia planów rozwoju publiczności (podstawy);
  • wiedza na temat ewaluacji wydarzeń pod kątem rozwoju publiczności (elementy).

 

Metody: ćwiczenia (praca w grupach), krótkie wykłady i dyskusje na forum.

 

*Warsztaty odbywają się w ramach Akademii Doskonałego Projektu 2018: serii organizowanych przez Creative Europe Desk Polska wydarzeń szkoleniowych, poświęconych podnoszeniu kompetencji i poszerzeniu wiedzy osób związanych z sektorem kultury i kreatywnym. Celem inicjatywy jest udoskonalenie praktyk, związanych z realizacją projektów współpracy międzynarodowej, a przez to z podniesieniem poziomu europejskiej wymiany kulturalnej. Tematyka warsztatów dostosowywana jest corocznie do potrzeb potencjalnych beneficjentów programu Kreatywna Europa.

**Bartek Lis – socjolog, doktor nauk społecznych, animator kultury, badacz, od 2015 roku trener audience development współpracujący z Fundacją Impact, nauczyciel metod i technik animacji społeczno-kulturowej we wrocławskiej SKIBIE (szkoła animatorów kultury). Od 2012 roku współpracownik Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „ę” (jako prowadzący warsztaty, badacz i ewaluator projektów). Kurator projektów społecznych w Muzeum Współczesnym Wrocław (2012-2017). Od 2017 roku koordynator projektów społecznych w Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu (m.in. III NieKongresu Animatorów Kultury).

 

Zachęcamy do odwiedzenia nas na Facebooku i Instagramie!

 

Przeczytaj również:

Ta strona korzysta z ciasteczek (cookies) więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close