przejdź do menu przejdź do treści przejdź do kontaktu
Podsumowanie 13 edycji  Millennium Docs Against Gravity

Podsumowanie 13 edycji Millennium Docs Against Gravity

Prócz edycji głównej – warszawskiej – festiwalowe nagrody zostały przyznane także we Wrocławiu oraz w Gdyni.
Laureatem Grand Prix Dolnego Śląska – Nagrody Marszałka Województwa Dolnośląskiego dla najlepszego filmu podczas wrocławskiej odsłony Millennium Docs Against Gravity – został film „SONITA” irańskiej reżyserki Rokhsareh Ghaem Maghami.

Jury w składzie: Dorota Monkiewicz, Agnieszka Zwiefka oraz Adam Kruk tak uzasadniło swój werdykt: „SONITA” w przejmujący sposób ukazuje los uchodźcy i kobiety w męskim świecie, a także uczciwie przedstawia proces powstawania samego filmu. Jurorzy podkreślali, że dzięki temu, iż obraz łączy pasjonującą i ważną społecznie historię charyzmatycznej bohaterki z biegłością narracyjną, przez 91 minut nie sposób oderwać wzroku od ekranu. Nagrodę odebrała reżyserka filmu Rokhsareh Ghaem Maghami, która wraz ze statuetką Grand Prix Dolnego Śląska otrzymała także nagrodę pieniężną w wysokości 3 000 euro.

W Gdyni natomiast pierwsze miejsce pośród konkursowych tytułów zajął film „UKRAIŃSCY SZERYFOWIE” w reżyserii Romana Bondarczuka. Jury w składzie: Katarzyna Figura, Mikołaj Trzaska i prof. Mirosław Przylipiak przyznało temu właśnie filmowi Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni za dyscyplinę kompozycyjną oraz sugestywne ukazanie zaskakującej, pełnej niespodzianek i sprzeczności, wielowymiarowej rzeczywistości współczesnej Ukrainy.
Wyróżnienie otrzymał film „MALLORY” Heleny Třeštíkovej za stworzenie cierpliwej, kilkunastoletniej obserwacji, wspaniałego portretu kobiety, która mimo licznych błędów i upadków toczy walkę z nieprzyjaznym światem i z własnymi słabościami.

W Warszawie międzynarodowe jury w składzie: Robert Gliński, Jean Perret i Alina Rudnitskaja zadecydowało o przyznaniu Grand Prix 13. Millennium Docs Against Gravity i Nagrody Banku Millennium filmowi „POD OPIEKĄ WIECZNEGO SŁOŃCA” w reżyserii Witalija Manskiego. „POD OPIEKĄ WIECZNEGO SŁOŃCA” opowiada o Korei Północnej, to jasne, ale nie tylko o tej dyktaturze – film dotyczy nas wszystkich, w różnych krajach: tak długo, jak długo chcemy żyć jako otwarci, świadomi i dobrze informowani obywatele. Obywatele zdolni do marzeń o przyszłości i o utopii, ogłosił w przejmującej mowie Perret. Wyróżnienie specjalne jury otrzymał film „SONITA” w reżyserii Rokhsareh Ghaem Maghami.

W tym roku po raz pierwszy odbył się Konkurs Fiction/Non-Fiction dla najlepszego filmu na granicy fabuły i dokumentu. Jury w składzie: Monika Braid, Piotr Stasik oraz Marcin Kot Bastkowski przyznało nagrodę 4 000 euro ufundowaną przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, obrazowi „OLMO I MEWA” w reżyserii Petry Costy i Lei Glob. To film przekraczający granicę intymności w sposób piękny, szczery i emocjonalny. Film, którego treścią jest miłość, pasja i poświecenie, który jest niezwykle uczciwy jednocześnie wobec bohaterów i widzów, doskonały warsztatowo i dojrzały artystycznie. Wyróżnienie specjalne jury otrzymał film „BIAŁY GNIEW” Arto Halonena, który jest pełną napięcia podróżą do źródła złości i w przerażający sposób ostrzega o konsekwencjach gniewu.

Jury w składzie Draginja Nadaždin, Mirosław Chojecki i Tadeusz Sobolewski, Nagrodę Amnesty International za najlepszy film o prawach człowieka przyznało filmowi „CI, KTÓRZY SKACZĄ” w reżyserii tria: Moritz Siebert, Estephan Wagner i Abou Bakar Sidibé za wspaniale opowiedzianą historię, za pomysł jego realizacji od środka, z perspektywy tych, którzy starają się osiągnąć to, co jest prawie niemożliwe. Jury zdecydowało się także wyróżnić filmy: „DOBRY AMERYKANIN” Friedricha Mosera oraz „GRAJMY DOPÓKI NAS NIE ZABIJĄ” w reżyserii Johanny Schwartz.

Nos Chopina dla najlepszego filmu o muzyce i sztuce, jury w składzie: Misia Furtak, Bogna Świątkowska oraz Stach Szabłowski przyznało obrazowi „GRAJMY DOPÓKI NAS NIE ZABIJĄ” w reżyserii Johanny Schwartz. Zwycięski film przekonał nas swoją złożonością. Nie redukuje człowieka do jednej roli, rzeczywistości do jednej perspektywy, a muzykę pokazuje jako część większej, społeczno-politycznej, całości – uzasadniło jury. Wyróżnienie otrzymał „THRU YOU PRINCESS” („PRESENTING PRINCESS SHAW”) Ido Haara. Jury w równym stopniu doceniła przedstawioną w tym obrazie historię jak i samą konstrukcję filmowego wehikułu, którym historia ta dotarła do naszej świadomości. Film Ido Haara jest współczesną baśnią, tym ciekawszą, że zdarzyła się w rzeczywistości – podsumowało Jury.

Nagrodę Green Warsaw Award ufundowaną przez M. St. Warszawy dla najlepszego filmu o tematyce ekologicznej jury w składzie: Leszek Drogosz, Joanna Erbel oraz Paweł Średziński, przyznało filmowi „PEŁNY TALERZ DLA 10 MILIARDÓW LUDZI” w reżyserii Valentina Thurna. Za bardzo wartościową uznaliśmy próbę zmierzenia się w filmie z rozwiązaniami problemu niewystarczającej ilości żywności, a szczególnie ich analizę pod kątem realnej przydatności i trwałości, obecnych możliwości, a także konsekwencji dla środowiska.

W tym roku na festiwalu po raz pierwszy przyznana została Nagroda Miesięcznika „Zwierciadło” dla najlepszego filmu o tematyce psychologicznej. Nagrodę otrzymał film”ZWYKŁE ZABURZENIE” Christian Sønderby Jepsena. To nagroda dla filmu równie wyjątkowego co uniwersalnego. Dla historii, w której można się przejrzeć i która prowokuje do pytań nurtujących każdego z nas – tak uzasadniła werdykt Zofia Micyk-Fabjanowska, szefowa działu kultury „Zwierciadła”.

Nagrodę Największej Osobowości Festiwalu miesięcznik „Focus” przyznał w tym roku pięciu brytyjskim astronomom, bohaterom filmu „LUDZIE GWIAZD”. W imieniu przyjaciół odebrał ją profesor astrofizyki Donald Lynden-Bell. Michał Janowski z redakcji „Focusa” oznajmił, że ich odkrycia zmieniły współczesną astronomię, nas urzekła jednak przede wszystkim ich niezwykła przyjaźń, która w trudnym i pełnym rywalizacji świecie nauki trwa od 50 lat.

Po raz trzeci na festiwalu Millennium Docs Against Gravity przyznano Nagrodę Akademii Dokumentalnej, ale po raz pierwszy w skład jury wejdą osoby w różnym wieku. Międzypokoleniowe Jury Akademii Dokumentalnej, składające się z licealistów oraz uczestniczek programu “Archipelag Pokoleń”. Jury w składzie Maciej Turski, Łukasz Gawroński, Martyna Tomczyk, Klara Woźniak, Anna Starzewska, Joanna Peters, Alina Rudnicka nagrodziło film „NIE OPUSZCZAJ MNIE” w reżyserii Jin Mo-Younga. Wzajemna uwaga, troska i empatia w miłości bezwarunkowej, trwałej i dozgonnej. Skromni ludzie. Skromne życie. Pokazane z duszy: z dystansem, dyskretnie, bez patosu, z wielką starannością: obrazem, kadrem i muzyką. Wielkie ćwiczenie z człowieczeństwa – uzasadniło swoją decyzję międzypokoleniowe jury.

Nagrodę Publiczności zdobył film GINĄCY ŚWIAT w reżyserii Louie Psihoyosa. Wykorzystując najnowszą technologię, Zdobywca Oscara® za „Zatokę delfinów” i były fotograf National Geographic pokazuje, że rozprzestrzenianie się homo sapiens spowodowało największe wymieranie gatunków od czasu zagłady dinozaurów. Blisko połowa gatunków zwierząt na Ziemi zagrożona jest dziś wymarciem, w tym i my. GINĄCY ŚWIAT to filmowe wezwanie do podjęcia kroków przeciwko całkowitemu zniszczeniu naszej planety.

13. Millennium Docs Against Film Festival jest współfinansowany przez priogram Kreatywna Europa – komponent MEDIA.

Informacja prasowa: www.docsag.pl

Przeczytaj również:

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com

Ta strona korzysta z ciasteczek (cookies) więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close